چگونه امتحان ۲۰ بگیریم؟

یکی از دغدغه های هر دانش آموز و دانشجویی که اهل موفقیت و پیشرفت تحصیلی باشد، این است که چطور در امتحانات مدرسه یا دانشگاه به نمره 20 برسد؟ از قدیم گفته اند نمره بیست برای استاد است! ولی همه شما هم می توانید با استفاده از تکنیک هایی که در ادامه آموزش داده خواهد شد به نمره بیست در امتحانات برسید. تکنیک هایی که به شما کمک خواهد کرد بدون آزمون و خطا و اتلاف وقت بتوانید از رقبای خود سبقت بگیرید و به نمره 20 برسید. دراین مقاله سعی کرده ایم علاوه بر تکنیک های فوق العاده موثر، برخی از قوانین نانوشته این کار را هم برایتان باز گو کنیم! پس حتماً تا انتها همراه ما باشید…

مطالعه موثر

بهترین کاری که می‌توانید برای بالا بردن نمرات آزمون انجام دهید این است که هنگام نشستن “در کلاس” به یادگیری مطالب توجه کنید. افزایش تمرکز و دقت نقشی کلیدی در میزان یادگیری ما دارد. این کار به شما اجازه می‌دهد ذهنتان در کلاس مشغول درس باشد و احتمالاً باعث می‌شود اطلاعات کلیدی گفته شده در کلاس بعداً در هنگام تست در ذهنتان ظاهر شود.

نت برداری

اگر می‌خواهید بعداً مطالعه راحت‌تری داشته باشید در کلاس نت برداری کنید و مطالب مهم و کلیدی را یادداشت کنید تا در هنگام مطالعه دروس نکات کلیدی به کمکتان آید. یادداشت برداری به روش کرنل علاوه بر اینکه می‌تواند یادگیری شما را افزایش دهد، در هنگام مرور دروس هم کار را برای شما آسانتر می‌کند .

انجام تکالیف

انجام دادن تکالیف و خواندن مطالب در خانه امری بسیار مهم است. خانه دقیقا جایی است که شما می‌توانید اطلاعات کسب شده را در آن تمرین کنید. زمان خود را برنامه ریزی کرده و یک مکان آرام را برای انجام تکالیف به خود اختصاص دهید تا در امتحاناتتان پیروز شوید.

بهره‌گیری از یادیارها و ترفندهای دیگر

استفاده از ترفندهای مختلف حافظه برای یادآوری موارد خاص مانند شماره‌ها، دسته‌ها و غیره واقعاً می‌تواند بسیار مفید باشد. فقط مطمئن شوید که آنها را به درستی یاد گرفته‌اید و آنها را با هم اشتباه نگیرید. یادیارها همان ترتیب‌های خاصی هستند که می‌تواند به شما در به خاطر سپردن مطالب کمک کند. این کار باعث تقویت حافظه کوتاه مدت شده و به انتقال اطلاعات به حافظه بلند کمک می‌کند.

انجام تست‌های عملی

می‌توانید برای انجام این تست‌ها از معلم خود بخواهید تمریناتی را در اختیارتان قرار دهد و یا خودتان در آزمون‌های آنلاین شرکت کنید و چند تست را به صورت تمرین چاپ کنید و آن را انجام دهید. این کار میزان آگاهی شما از دروس را مشخص می‌کند تا نقاط ضعفتان را متوجه شوید.

سوالات سال های قبل استاد را حتما مطالعه کنید !

تجربه ثابت کرده معمولاً اکثراساتید به دلیل حجم بالای کاری خود و نداشتن وقت، یک بارسوال طراحی می کنند و بارها و بارها آن نمونه سوال را در امتحانات مختلف در سال ها و ترم های آینده استفاده می کنند!

پیشنهاد می کنم در هر امتحان از طریق دانش آموزان سال گذشته یا دانشجویان ترم قبل آن استاد سوالات امتحانی را تهیه کنید و چندین بار آن سوالات را مطالعه و مرور کنید. تجربه نشان می دهد گروهی از اساتید عیناً مشابه همان سوالات را در امتحانات بعدی هم تکرار می کنند؛ حتی در کنکور سراسری هم شبیه همین مورد صادق است! اگر برای مثال در درس شیمی و… سوالات کنکور چند سال اخیر را بررسی کنید، متوجه خواهید شد حتی در کنکور سراسری هم سوالات در سال های متمادی تکرار می شوند.

برنامه ریزی برای مطالعه

داشتن یک برنامه خوب و دقیق به شما کمک می‌کند تا آسوده خاطر باشید و بر اساس نظم و ترتیبی که خودتان تنظیم کرده‌اید دروس را مطالعه کنید. به همین دلیل هم برنامه داشتن خصوصا در زمان‌هایی مثل جمع بندی کنکور به کمک شما خواهد آمد. در واقع برنامه ریزی کردن برای شما که می‌خواهید بدانید چگونه نمره ۲۰ بگیریم بسیار مهم و ضروری است. اما یک برنامه خوب باید چه نکاتی را شامل شود؟

اغلب مطالعه کنید

مطالعه چند ساعت قبل از آزمون کار را سخت می‌کند و تضمینی برای کسب نمرات عالی نخواهد بود. اگر واقعاً می‌خواهید امتحانات را با موفقیت پاس کنید هر روز یا حداقل چندین بار در هفته مطالب قدیمی و جدید را مطالعه کنید، این کار می‌تواند از استرس شما بکاهد.

استراحت پس از مطالعه

‌حتماً بعد از هر ۳۰ دقیقه مطالعه ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید. این امر کمک میکند که مغزتان از خستگی رهایی پیدا کند و به این صورت کسب اطلاعات جدید بهتر خواهد بود.

ایجاد وقفه در مطالعه

سعی کنید مغز خود را با اطلاعات بیشتر پر نکنید و مدت زمانی را برای تفریحات خود در نظر بگیرید. حتما ساعاتی در روز را به بازی مردن یا تحرک داشتن اختصاص دهید.

×
جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات فرم زیر را تکمیل کنید.